رژیم های مملو از فروکتوز می توانند به سیستم ایمنی بدن آسیب برسانند

22 فوریه 2021 - تحقیقات جدید دانشمندان Swansea، با همکاری محققان دانشگاه بریستول و موسسه فرانسیس کریک در لندن نشان داد که مصرف رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی فروکتوز ممکن است از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند، این موضوع تاکنون عمدتا ناشناخته بود.

فروکتوز معمولاً در نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده یافت می شود و به طور گسترده ای در تولید مواد غذایی استفاده می شود. فروکتوز با چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است و مصرف آن در سالهای اخیر به طور قابل توجهی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است. با این حال، اطلاعات محدودی تاکنون از نحوه ی تأثیر فروکتوز بر سیستم ایمنی بدن افرادی که آن را به مقدار زیاد مصرف می کنند، در دست بود.

مطالعه جدید منتشر شده در مجله Nature Communications نشان می دهد که فروکتوز باعث ملتهب شدن سیستم ایمنی بدن می شود و این فرآیند مولکول های واکنشی بیشتری تولید می کند که با التهاب همراه هستند. این نوع از التهاب می تواند به سلول ها و بافت ها آسیب برساند و باعث شود ارگان ها و سیستم های بدن آنطور که باید کار نکنند و منجر به بیماری شوند.

این تحقیق، همچنین درک عمیق تری از چگونگی ارتباط فروکتوز با دیابت و چاقی به دست می دهد- زیرا التهاب در سطح پایین اغلب با چاقی دیده می شود. این تحقیق همچنین به مدارک رو به رشد موجود در مورد اثرات مخرب مصرف مقادیر بالای فروکتوز، شواهد دیگری افزود که به سیاست گذاران بهداشت عمومی، اهمیت محدود نمودن مصرف فروکتوز را گوشزد می کند.

دکتر نیک جونز از دانشکده پزشکی دانشگاه سوانسی گفت: تحقیقات در مورد اجزای مختلف رژیم غذایی می تواند به ما کمک کند تا درک کنیم چه چیزی ممکن است در التهاب و بیماری نقش داشته باشد و چه مواردی برای بهبود سلامتی و تندرستی بهتر هستند.

دکتر وینسنت از بخش علوم سلامت جمعیت (PHS) در دانشکده پزشکی بریستول، گفت: مطالعه ی ما هیجان انگیز است زیرا ما را یک گام جلوتر می برد تا درک کنیم چرا برخی از رژیم های غذایی می توانند منجر به سلامتی شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-high-fructose-diets-immune.html